خرید مادربرد کامپیوتر خانگی و گیمینگ 2023 با بهترین قیمت اگزو گیم

از آن به بعد این واژه به‌طور اختصاصی در مباحث سخت‌افزاری رایانه‌ها مورد‌استفاده قرار گرفت. اما جلوی برخی از سرعت‌های حافظه رم در صفحه مشخصات مادربرد ممکن است کلمه OC را داخل پرانتز ببینید. این همانطور که در بالا اشاره شد بدان معناست که مادربرد در حالت اورکلاک از آن سرعت‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. مثلا مادربردی که در حالت پایه حداکثر از سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند در حالت اورکلاک می‌تواند از سرعت‌های ۴۸۰۰ و ۵۰۰۰ مگاهرتز نیز پشتیبانی کند. اما سرعت‌های حافظه رم که مادربرد از آن‌ها پشتیبانی می‌کند معمولا بیشتر از یکی دوتاست و جلوی بعضی از آن‌ها هم در پرانتر کلمه OC آمده که مخفف Overclock است.

GIGABYTE Z790 AORUS ELITE AX DDR4 Motherboard

در مقایسه با مادربردهای Mini-ITX و Micro-ATX این مادربرد پورت‌ها و اسلات‌های بیشتری داره. ابعاد عمومی این مادربرد 30.5×24.4 سانتی‌متره و یکم از Micro-ATX بزرگ‌تره. این مادربرد رو تقریبا می‌تونین در همه‌ی کیس‌های Mid-Tower قرار بدین. در این نرم افزارها می‌توانید علاوه بر نام و مدل و اطلاعات کامل مادربورد، به اطلاعاتی مانند نام و مدل CPU،مقدار کلاک، تعداد هسته، ولتاژ هسته، سطوح مختلف Cache، حافظه و رم (تعداد، اسلات، سرعت، شماره سریال و سازنده آن) دسترسی یابید.

این مادربرد رده بالا دارای یک بخش VRM عالی، هیترهای بزرگ‌تر، هدرهای فن بیشتر و همچنین امکانات ذخیره سازی بالاتر هستند. مادربرد Micro-ATX هم از ویژگی‌های خوبی برخوردار است و هم اینکه از نظر جمع و جور بودن، می‌تواند مورد توجه کاربران زیادی قرار بگیرد. از آن‌جایی که این محصول از مادربرد ITX بزرگ‌تر است، اسلات و پورت بیشتری هم برای آن می‌توان در نظر گرفت. این در حالی است که مادربرد Full ATX از آن بزرگ‌تر بوده و اندازه متفاوتی نسبت به همدیگر خواهند داشت.

  • Overclock همانطور که قبلا گفتیم به معنای استفاده از یک قطعه با سرعتی بیش از سرعت استاندارد آن است که البته در صورت استفاده زیاد در طولانی‌مدت باعث کاهش عمر قطعه خواهد شد.
  • از چیپست‌های معروف به کار رفته در مادربردهای امروزی می‌توان اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) را نام برد.
  • استانداردهای اندازه‌ای مادربرد در بالا به ترتیب بزرگ به کوچک ذکر شده‌اند یعنی مادربردهای ATX از مادربردهای Micro ATX و مادربردهای Micro ATX از مادربردهای Mini ITX بزرگترند.
  • BIOS(Basic Input/Output System) در تراشه‌هایی که در مادربرد کامپیوتر ذخیره‌شده استفاده کرده و با روشن کردن کامپیوتر و در حین بارگذاری، BIOS کار خود را آغاز می‌کند.
  • قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت .

در این مطلب از انزل وب نحوه تشخیص مدل مادربرد کامپیوتر را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای این کار استفاده کردید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. این فرم فکتور بسیار کوچکی از هاردهای SSD است که مستقیما در مادربرد شما قرار می گیرند.

انتخاب مادربرد ، یکی از تصمیمات مهم در زمان تهیه و یا ارتقاء یک کامپیوتر است .انتخاب فوق ، علاوه بر تاثیر مستقیم بر عملکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد . قابلیت های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، جملگی به نوع مادربرد انتخابی بستگی خواهد داشت . امروزه بر روی مادربردها ، پورت های پیشرفته ای نظیر  FireWare IEEE 1394و یا USB 2.0 و حتی کارت های ( تراشه ) صدای شش کاناله و کنترل های RAID وجود داشته که می توان از آنان در زمان ارتقاء سیستم و بدون نیاز به نصب امکانات جانبی دیگر ، استفاده بعمل آورد. بعد از سوار شدن قطعات سخت افزاری روی مادربرد و اتصال آن به برق مورد نیازش، مادربرد بخش های مختلف را به هم متصل کرده و در کنار این که وظیفه انتقال برق به قطعات مختلف را بر عهده دارد، انتقال اطلاعات بین این قطعات را نیز انجام می دهد. پس از مدتی خط تولید محصولات اصلی این شرکت با نام تجاری جی فورس به بازار عرضه گردید. خوب است بدانید که محصولات این برند رقیب اصلی نام تجاری رادئون از محصولات شرکت AMD است.

مشکلات رایج در ویندوز ۱۰ و راهکار برطرف کردن آن‌ها

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار