نصب آسانسور با متد 2022 و آموزش گام به گام نصب و راه اندازی آسانسور

کابین آسانسور از سه بخش عمده شامل چارچوب (یوک)، سکو (محل استقرار مسافر یا بار)، دیواره ها شامل سقف ، کف ، درب ، دیواره های جانبی ، پوشش های داخلی و تزئینات کابین آسانسور ، تشکیل شده است. بنابراین علاوه بر اهمیت قدرت تحمل بار ، لازم است تنظیم بودن یوک جهت جلوگیری از انحراف کابین (خصوصا هنگام استفاده از کفشک های غلطکی) مورد توجه قرار گیرد. یکی از تجهیزات و یا دستگاههایی که در فرایند حمل بار و مصالح و همچنین نفرات به طبقات بالاتر می توانند کمک شایانی به پروژه ها و مدیران یک کارگاه داشته باشد آسانسور کارگاهی است . اگر سرویس دهی پرسرعت نیاز باشد، یک آسانسور با ظرفیت حمل ۱۵۰ الی ۲۰۰ فرد در روز گزینه ای مناسب است.

یکی از مهم ترین مزایای آسانسور های گیرلس، کم استحلاک بودن آن ها است که سبب شده تا بسیاری از افراد از آسانسور های گیرلس استفاده نمایند. کم بودن طول مسیر حرکت آسانسور: زیرا همانطور که بیان شد با توجه به ساختار آسانسور هیدرولیک مسیر حرکت عمودی کابین باید کوتاه باشد. با بالا رفتن قیمت ریل های اروپایی با کیفیت و از دست رفتن قدرت رقابتی آنها عملا بازار در دست ریل های ارزان قیمتتر چینی، ترک و ایرانی قرار گرفت. پس از انجام این کار ها، کارگران براکت های رگلاژی را به دیوار و ریل ها متصل می کنند و با استفاده از پیچ های رگلاژ، ریل ها را هم راستقا قرار می دهند تا آسانسور عملکرد خوبی داشته باشد. آگاهی از هزینه ها، جانمایی و مشورت با سیر مسکونین در آن ساختمان از اقداماتی است که باید برای نصب آسانسور انجام شود.در اینجا شما را با مراحل نصب آسانسور بیشتر آشنا می کنیم.

قطعات اسانسور

اما باید برخی موارد را هم رعایت کرد. آسانسور ها بسته به نوع سیستم تعلیق آنها از قطعات مختلف و بسیار زیادی تشکیل میشوند که در بین این قطعات هم لوازم الکتریکی به چشم میخورد و هم لوازم مکانیکی که هرکدام در زمینه حرکت صحیح و استاندارد آسانسور نقش مهمی را ایفا میکنند. معمولا، آسانسور های گیرلس بر اساس سیستم تعلیق 2/1 یا 3/1 نصب و راه اندازی می گردند. زیرا هدف شرکت پرورش تکنسین های مجرب برای ورود مستقیم به بازار کار آسانسور می باشد. ۱۷- شرکت گروه صنعتی اوج گستر یزد ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در یزد می باشد. ۱۸- شرکت سما آسانبر ایساتیس ارائه دهنده خدمات فروش آنلاین قطعات آسانسور در یزد می باشد. آلبرتو ساسی ایتالیا، سیکرو ایتالیا، زیلابگ آلمان، مونا درایو چین، موتور ایرانی کوپل و موتور ایرانی بالابان می باشد. این افزایش قیمت در بازار موتورهای ارزان قیمت تر مانند مونا درایو چین تا سه برابر و در موتور گران قیمت آلمانی زیلابگ تا دو برابر تاثیر داشت.

دیوارکشی با یکی از روشهای زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد. ارتفاع از روی قطعات در حال چرخش تا زیر سقف موتورخانه باید برابر با ۳۰ سانتیمتر باشد. چرا که می توانید مشکل خود را با نصب آسانسور وسط راه پله حل کنید. برای این منظور میتوان این سوراخ ها را با استفاده از لولههای پی وی سی ایجاد کرد و ارتفاع این لوله ها را بیشتر از سقف موتورخانه در نظر گرفت، پس از اتمام عملیات نصب و راه اندازی آسانسور به هر اندازه که لازم باشد از باقیمانده لوله ها را بریده و ارتفاع ۵۰ میلیمتری را تامین کرد. بسیاری از افراد با خود فکر می کنند که برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی که فاقد محل مناسبی برای آسانسور می باشند، می بایست بخشی از ساختمان را تخریب نمود. این افزایش قیمت در آبان ماه به اوج خود رسید و قیمت آن تا دوبرابر ابتدای سال بالا رفت، اما با پایین آمدن قیمت دلار و ثابت شدن قیمت آن در کانال 25000 تومان قیمت ریل های آسانسور نیز روند نزولی پیدا کرد و در یک قیمت ثابت ماند.

او برای اولین بار این سیستم را در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه جهانی نیویورک به نمایش گذاشت ،اولین آسانسور در جهان در تاریخ ۱۸۷۴ در ساختمانی در نیویورک توسط شرکت اوتیس ساخته و نصب گردید. جهت نصب آسانسور، ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح اولین توقف آسانسور، قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد. مرحله اول: تهیه نقشه، تعیین جا نمایی، ابعاد کابین و میزان ظرفیت: در این مرحله برای اولین کار باید نقشه طبقات و ساختمان از جمله پارکینگ، زیر زمین، همکف و طبقات در محل نصب آسانسور و نقشه مقاطع از چاهک آسانسور و نقشه پشت بام تهیه شود. در حال حاضر آسانسورهای شیشه ای در آسمان خراش های بلند بسیار محبوب هستند، زیرا هنگامی که در آن ها ایستاده اید می توانید زیر پای خود را به تماشا بنشینید. برای نصب اسانسورهای کارگاهی با روش های مختلفی می توان عملیات نصب را انجام داد .

نصب آسانسور یک فرایند و پروسه ثابت نیست بلکه با توجه به عوامل مختلف متغییر میباشد و درواقع اینگونه میتوان گفت فرایند نصب به مکانی که قرار است آسانسور را نصب کنید و همچنین به مکانی که کابین قرار دارد بستگی دارد. درب طبقات اسانسور در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود.دلیل وجود درب طبقه اسانسور ایمنی و ورود و خروج مسافر به داخل کابین اسانسور است.اندازه درب طبقات اسانسور با توجه به طراحی آسانسور و متناسب با کاربری آن در عرض ها و ارتفاع های مختلف عرضه می گردد.متداول ترین نوع درب اسانسور درب لولایی(دستی) درب تلسکوپی(کنار جمع شونده) و درب تلسکوپی(از وسط بازشو) است.البته بسته به کاربرد اسانسور از درب های اتوبوسی- آکاردئونی – گیوتینی غیره نیز استفاده می شود.

این ارتفاع باقی مانده برای نصب قطعاتی مانند ضربه گیر ها، لوازم گاورنر سقوط، محل عبور یوک، سینی کابین و قرار گرفتن سکوی ضربه گیر است. در این بین موتورهای گیربکس به دلیل ممنوعیت واردات افزایش 3-4 برابری را در طول این دو سال تجربه کردند که این خود باعث گران شدن قیمت اسانسور در بازار بوده است. عمدتا قطعات وارداتی آسانسور با توجه به کیفیت و مرغوبیت بالایی که دارند، دارای عمر طولانی تری بوده و قیمت آن ها نسبت به قطعات داخلی آسانسور ، بیش تر می باشد.

انواع اسانسور

سپس اولین پایه ریل نصب میگردد و نسبت به شاقول موجود تا طبقه نهایی ریل گذاری انجام میشود.پس از این مرحله نیز باید توسط مدیر فنی صحت انجام ریل گذاری تایید و سپس ادامه کار انجام شود. این کار می تواند مزایای فراوانی نسبت به آسانسور وسط راه پله داشته باشد. امروزه کاربرد آسانسور در صنعت ساختوساز زیاد شده است و طبق قوانین استاندارد جهانی تمامی ساختمانها موظف به راه اندازی آسانسور هستند. 9. پس از آن، برق کاران متخصص، سیم کشی را از تمامی طبقات آغاز می کنند و آن ها را از محل مخصوص خود عبور می دهند تا به پنل کنترل آسانسور برسد. تمامی آسانسورها پس از فرایند راهاندازی به دست نصابان نیازمند مجوز و مهر استاندارد میباشد؛ درواقع تمامی آسانسورها باید مجوز استاندارد را بگیرند تا ما مطمئن شویم که این آسانسور قابل استفاده میباشد. طبق بند 8-2-4 استاندارد داریم: تعداد مسافران را می توان یا از تقسیم بار اسمی (ظرفیت) برعدد 75 و گرد کردن نتیجه به پایین ترین عدد صحیح بدست آورد و یا به کمک جدول بدست آورد .

آهن کشی عبارت است از سازه فلزی چاه آسانسور برای استقرار براکتهای مورد نیاز ریلهای کابین آسانسور و ریل های وزنه اجرا میشود. آهن آلات آهن کشی-ریل های وزنه و کابین-پشت بند های وزنه و کابین-براکت های وزنه و کابین-درب طبقات که شامل مکانیزم درب و لته ها(لنگه های درب ها) میباشد-کابین-درب کابین که مانند درب طبقات از مکانیزم درب و لته ها تشکیل شده است-شستی کابین-شستی طبقات-سیم بکسل آسانسورها-موتور-تابلو فرمان-گاورنر-پاراشوت-تراول کابل-کفشک ها-میکروسوییچ ها-سنسورها و… برای ساخت و بتون ریزی سقف آسانسور باید مراحلی از جمله تهیه کلاف اصلی سقف چاه آسانسور، تعیین کردن محل عبور سیم بکسل های اصلی بین موتور و کابین و قاب وزنه، تعیین محل عبور سیم بکسل مربوط به گاورنر آسانسور، تعیین کردن محل عبور کابل ها و سیم های مربوط به سیستم الکتریکی آسانسور، تهیه کردن قالب مناسب، آرماتور بندی دقیق و طبق استاندارد در داخل کلاف سقف چاه آسانسور و کفراژ بندی دقیق سقف چاه آسانسور، را انجام داد.

همچنین به دلیل ساخت درایوهای مختص آسانسور در مدل های گیربکسی قیمت این تابلو فرمان ها در مواجه با تابلو فرمان گیرلسی نوسان کمتری داشته است و در بیشتر پروژه های سبک( موتور گیربکس ایرانی….) مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر به هر دلیلی آسانسور در پایین ترین ایستگاه توقف نداشته باشد و به سمت کف چاه سقوط کند سایر سیستم های ایمنی هم عملکرد نداشته باشند پس از طی کردن چند سانتی متر با قطعه ای به نام بافر برخورد خواهد کرد.وظیفه این قطعه کاهش شدت ضربه وارده به کابین میباشد. دراین مرحله سیم کشی قفل درها هم انجام میشود.

تعمیر اسانسور

اما اگر شرایط اقتصادی مد نظر باشد، می توان تنها یک آسانسور با ظرفیت حمل ۲۵۰ الی ۳۰۰ مسافر نصب نمود. در ادامه سال 1400 با افزایش هزینه های دستمزد و تورم نسبی، قیمت انواع تابلو فرمان های آسانسور اندکی افزایش داشته است. اما این افزایش قیمت باعث نزدیکتر شدن قیمت موتورهای گیربکس و گیرلس در ظرفیت های مشابه گشته و باعث استفاده بیشتر از موتورهای گیرلس در پروژه های اسانسوری به جای موتورهای گیربکس شده است. با توجه به اینکه اکثر ساختمان های مسکونی در کشور 4-5 طبقه بوده و بیشتر آسانسور های آنها 6 نفره می باشند، به نوعی قیمت موتورهای 6 نفره معیار و ملاک سنجش بوده و رقابت سنگینی در بین تولید کنندگان خارجی و داخلی موتور برقرار می باشد. این به این معناست که ساختمان های کوچکتر نیاز به آسانسور نوارند ولی در اکثر موارد بعد از چند سال سکونت ساکنین طبقات بالا درخواست آسانسور می کنند و نیاز به داشتن آن را احساس می کنند .

در شرکت های نصب آسانسور، مشاورانی با تجربه و حرفه ای حضور دارند که از جدید ترین قیمت متریال ها مطلع هستند و با استفاده از نرم افزار های رایانه ای، قیمت کاملا دقیق را برای شما شرح می دهند. بسیاری از افراد به دنبال کابین آسانسوری با قیمت مناسب هستند تا بتوانند آن را به آسودگی خریداری نمایند. سطح داخلی دیوارههای چاه آسانسور باید با مصالح مناسب و به گونه ای پوشانیده شوند که کمترین خلل و فرج را داشته باشند. 1- گودال بتنی ایجاد کنید؛ ضخامت گودال ایجاد شده باید 30 سانتی متر و دیوارههای آن 20 سانتی متر باشد.

این زمان دقیقا برابر با افزایش حداکثری قیمت دلار در سال 99 می باشد. ارتفاع موتور خانه در نواحی تردد و دسترسی باید برابر با دو متر باشد. اگر فرض کنیم که برای ساختمانی با 5 ایستگاه و یک آسانسور معمولی 6 نفره می خواهیم هزینه نصب آسانسور را محاسبه کنیم باید بگوییم به طور میانگین این فرض ما از 110 میلیون تومان تا 140 میلیون تومان متغیر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از مهمترین و کاربردی ترین قطعات آسانسور آشنا کنیم با ما همراه باشید. در 3 ماه ابتدایی سال 1400 همانطور که در نمودار پیداست یک روند نزولی بسیار ارام در برخی برند های موتور اسانسور پدید آمد.

در ابتدا در مکانی که قرار است آسانسور کارگاهی نصب گردد ( جانمایی ) باید یک سطح صافی ایجاد نماییم و یک فونداسیون به ضخامت حداقل 20 سانتی متر ارتفاع ایجاد نماییم و آن سطح را کاملا تراز و صاف ایجاد کنیم . این امر که به منظور حمایت از تولید داخلی صورت گرفته بود، اما در عمل به کمبود موتور در صنعت آسانسور و ساخته شدن موتورهای تقلبی در آسانسور متا بازار انجامید. در بازار آسانسور نیز این افزایش قیمت، باعث ضرر و زیان بسیاری از بازرگانان متعهد و شرکت های نصب و راه اندازی آسانسور گشت. در ادامه بررسی نمودارها می توان به وضوح دید که در ادامه سال و بعد از ماههای ابان و آذر قیمت ها روند نزولی به خود گرفته و تا 30% نسبت به قیمت های ماه 7 و 8 ریزش داشته است. در این زمان میتوان گفت که دلار حدود 60% نسبت به نرخ ابتدای سال افزایش قیمت داشته است.

با رقابتی شدن بازار و جنبه حمایت از مصرف کننده نهایی، اکثر موتورسازان ایرانی از جمله شرکت بالابان صنعت (تولید کننده موتور گیربکس اسانسور MP) با افزایش حداقلی قیمت در فروش محصولات خود ( در حد دو برابر قیمت دلار) سعی در حمایت و نگه داشتن بازار خود را داشته اند. پس از این دوره و با مشخص شدن نتیجه انتخابات دلار روند نزولی را در پیش گرفت و در انتهای سال در بازارهای مالی با قیمت 25000 تومان بسته شد. برای این منظور لازم است دو عدد چراغ در فاصله نیم متر از بالاترین و پایین ترین نقطه چاه اجرا شود و مابقی چراغ ها با فواصل حداکثر ۷ متر اجرا شوند. این سازه جهت جلوگیری از براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه در محل خود اجرا می شوند.آهن کشی همچنین بر اساس نقشه های اجرایی انجام می گیرد.