اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

از استفاده مطلق از نور سفید یا زرد خودداری کنید و با ترکیب این دو رنگ با نصب لامپهای مناسب، نوری شبیه نور روز را به وجود آورید. بهتر است که برای اجرای این نورپردازی ها از افراد کاردان در این زمینه استفاده نمایید تا نهایت بهره مندی را از این طراحی و منظره داشته باشید. اولین فاکتور متراژ مطب مورد نظر است که هر چه متراژ مطب بیشتر باشد هزینه طراحی افزایش خواهد یافت و بالعکس باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد منظور از متراژ پروژه متراژ کلیه فضاهایی است که کارفرما نیاز به داشتن تصاویر سه بعدی آنها قبل از اجرای کار دارد این فضاها می توانند محیط داخلی مطب دندانپزشکی باشند و یا بخش های خارجی مانند راهرو و لابی و ورودی ساختمان و مواردی از این دست.

طراحی داخلی مطب زیبایی

شاید تاکنون شما هم بارها به کلینیکهای روانشناسی برای حل مشکلات روحی و ذهنی خود رفته باشید و زمانهای کوتاه و یا طولانی مدت را در آنجا سپری کرده باشید. اما مشکل اصلی آنها برای استفاده در دکور کلینیک پوست و مو، مقاومت نبودنشان در برابر شستشوی مداوم است. پس در دکور مطب زیبایی بهتر است از رنگ هایی مانند زرد یا بنفش استفاده کنیم. به همین دلیل بهترین رنگ ها برای ترکیب شدن و استفاده در طراحی دکوراسیون فضای درمانی رنگ های روشن ، ملایم و خنثی می باشند . فارغ از اینکه طراحی کلینیک دندانپزشکی ویژه کودکان صورت میپذیرد یا بزرگسالان استفاده از انواع ابزار سرگرمی موجب رضایت افراد میگردد. با استفاده از فرمهایی که یادآورد فضای خانه هستند مانند سقفهای شیبدار یا اکسسوریهایی که به افراد احساس حضور در محیطی صمیمی را القا میکند میتوان این حس ناخوشایند را تا حد زیادی کنترل کرد.

طراحی داخلی مطب مدرن یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی مطب و کلینیک زیبایی در نظر بگیریم، استفاده از تابلو، پوستر و وینیل است. فضای کلینیک از بدو ورود باید به گونهای باشد که مراجعان از آن حس آرامش و امنیت دریافت کنند. هنگامی که دکوراسیون اتاق انتظار دندانپزشکی را طراحی میکنید،به تمام نکات توجه کنید.همانطور که رنگها میتوانند اثر آرامشبخش داشته باشند، موسیقی هم میتواند اثر داشته باشد.پخش یک موسیقی آرام،ترشح هورمونهایی که باعث آرامش میشوند را افزایش میدهد.از موسیقی هایی استفاده کنید که بیکلام است. همچنین از آنجایی که معمولا افراد حین انتظار به مجله خواندن می پردازند، باید نور طوری تنظیم شود که افراد را از خواندن مجله یا کتاب حین انتظار خسته نکند. در انتهای مطب دندانپزشکی بخش جراحی اصلی قرار دارد که محل انجام دادن جراحی های دهانی پیشرفته می باشد.مشتری ما،از ما خواست این اتاق ها را طوری طراحی کنیم که بقیه همکاران شاهد روند جراحی های پیچیده باشند و از تجربه و دانش جراح استفاده کنند.ما هم یک اتاق نظارت در ارتفاعی بالاتر با یک پنجره بزرگ ساختیم که با یک دوربین و صفحه نمایش بزرگ،روند جراحی را از نزدیک برای باقی پزشکان نمایش می دهد.

در این راستا رنگ سفید خالص آن که به بیشتر قسمت های مبلمان نیز سرایت کرده، عامل تسکین دهنده دیگری است. رنگ بنفش کیفیتی اسرارآمیز و معنوی دارد که مایه های تیرهتر آن حسی پرشور و خلاق را ایجاد میکند و مایه های روشنتر، مثل رنگ یاسی، آرامش دهنده و روحیه بخش است. یک فضای بیرنگ اگرچه از نظر برخی افراد فضای آرامش بخشی است اما کسل کننده خواهد بود و انتظار طولانی مدت در چنین فضایی ممکن است استرس افراد را بیشتر کند. همچنین در انتخاب رنگ اتاق انتظار و اتاق پزشکان، باید هوشمندانه عمل کنید. در ابتدا برای طراحی داخلی محیط دندانپزشکی باید به این نکته توجه داشت که چند اتاق و فضا را برای مطب در نظر گرفته میشود. این نور نه باید خیلی کم باشد یا خیلی شدید چرا که در هر دو حالت چشم را اذیت می کند بخصوص اگر قرار باشد مدت طولانی در این سالن انتظار بکشید.

علاوه بر این استفاده از رنگ های روشن در طراحی داخلی کلینیک و نیز برای میز و صندلی های مطب می تواند یکی از نکات به وجود آورنده ی آرامش در فضا باشد. اینکه چه معیاری در ذهن کارفرماست یکی از مهمترین فاکتور ها برای رسیدن به یک نتیجه ی مطلوب است. با داشتن آگاهی نسبت به حوزۀ تخصصی مطب دندانپزشکی و استانداردهای موجود در طراحی آن میتوانیم به طرحی برسیم که علاوه بر زیبایی، پاسخگوی همۀ نیازهای فضا و کاربران آن نیز باشد و حفظ تناسب میان این دو عامل، یعنی عملکرد و زیبایی از مهمترین چالشهای طراحی محسوب میشود.

دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

در پروژه مذکور طراح همچون دندانپزشکی که پس از ترمیم روکشی جدید بر دندان می گذارد، پوسته ای نو بر کالبد ناخوشایند و ضعیف بنا کشیده تا جلوه زیبایی، پایداری و عملکردی آن را ارتقاء بخشد. نور فضای نشیمن نیز باید به اندازه ای باشد که برای افراد ایجاد آرامش کند و در آن ها هیچ اضطرابی ایجاد نکند. بنابراین باید از میان انواع کفپوش، کفپوشی انتخاب شود که تمیز کردن آن آسان باشد و نیاز نباشد دائما با هر عبور و مروری نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. فضای انتظار یکی از جمله فضاهایی در واحد درمانی می باشد که می تواند تاثیر زیادی روی رفاه بیمارانی که به آن جا مراجعه می کند بگذارد . اتاق پزشک، سرویس های بهداشتی و فضای انتظار تقریبا در همه کلینیک ها در دسته فضاهای مشترک و لازم قرار می گیرد.

نکات مهم و چشم گیر دیگری که می تواند در طراحی داخلی مطب روانشناسی تاثیر داشته باشد، کدام موارد می باشند؟ بهترین راه برای اطمینان از اینکه چنین اتفاقی نمیافتد، استفاده از طرحی بیوفیلیک است که در آن فضای زیادی به همراه نور خورشید وجود دارد. فضایی که برای نشستن افراد در نظر گرفته می شود باید راحت باشد و فضای شخصی برای هر فرد در آن در نظر گرفته شود. همچنین در اتاق انتظار از صندلی های راحت استفاده کنید. مراجعین از خیابان وارد مطب دندانپزشکی شده، به طرف میز پذیرش مربوطه می روند و در سالن انتظار منتظر می مانند. اگر نیاز به بازسازی مطب دندانپزشکی دارید، احتمالاً میخواهید طراحی کلینیک به گونه ای صورت پذیرد که فضای بیشتری جهت ذخیره سازی در اختیار داشته باشید. از تمامی فضاهای موجود استفاده کنید ولی این نکته را مدنظر داشته باشید که هیچ قسمتی را بیش از حد شلوغ نکنید.

طراحی داخلی مطب زنان و زایمان، جذابیت و آرامش با این چند نکته مهم! اگر نور طبیعی مستقیماً وارد اتاق معاینه شود بسیار ایده آل و آرامش بخش است. طراحی مطب دندانپزشکی خود را با اتاق انتظار شروع کنید.در قدم اول لازم است بدانید:فضای مطب شما درخصوص زندگی حرفه ای شما و عملکردتان چه میگوید؟ این راهرو از اتاق انتظار شروع می شود و تمام بخش های دندانپزشکی، اتاق های معاینه، اتاق های جراحی، اتاق های ارباب رجوع و بخش های تخصصی را به هم متصل می کند. اطمینان حاصل کنید که آسایش و نیازهای بیماران خود را هنگام نوسازی اتاق انتظارتان به وسیله اضافه کردن امکانات رفاهی در نظر گرفتهاید،امکاناتی مانند آبسردکن،آویز کت،جعبه دستمالکاغذی، و ضدعفونیکننده دستها. این نکته را نیز در نظر بگیرید، مطب یک پزشک قرار نیست فقط شامل پسترها و تصاویر علمی شود بلکه یک اثر هنری یا تابلوی رنگی و زیبا روی دیوار نیز می تواند در دکوراسیون مطب پزشک تاثیرگذار باشد و رنگ و آب بیشتری به فضا ببخشد.

طراحي داخلي كلينيك دندانپزشكي

در هر صورت اگر حدود 45 درصد از چیدمان داخلی کلینیک روانشناسی خود را از متریال چوب استفاده کنید، به شما اطمینان میدهیم رضایت بیشتری را به دست میآورید. متریال های بسیار زیادی در مطب پزشکی می توانند مورد استفاده قرار گیرند و محدودیت خاصی در این رابطه وجود ندارد. اغلب دیوارها با رنگ های روشن مورد توجه افراد قرار می گیرند. افراد پس از اینکه از میز رسپشن فاصله می گیرند به دنبال جایی برای نشستن می گردند. نتایج تحقیقات نشان دادهاند که حضور در فضایی ناآشنا یکی از عوامل استرسزا در ذهن مراجعین است. چیزی به سادگی یک نقاشی منظره که در اتاق پزشک یا استفاده از دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی معلق است ، کمی گرمای اضافی می افزاید. دیوار شیشه ای اتاق معاینه، به مراجعین اجازه می دهد در حین معاینه مراقب کودکان خود نیز باشند.

طراحی داخلی سالن انتظار باید به گونهای انجام شود که در درجۀ اول باعث جلب اعتماد مراجعهکنندگان و ایجاد حس راحتی در آنها شود. آیا بودن در آنجا و انتظار برای رسیدن نوبتتان شیرین و آرامش بخش بود یا لحظات بسیار پر استرس و عذابدهنده میگذشتند؟ اگر رنگ غالب فضا سفید باشد در ذهن بیمار دندانی سالم تداعی میشود. همان طورکه گفتیم، رنگ های ملایم و روشن نیز می توانند آرامش را به بیمار تزریق کنند. استفاده از مواد طبیعی مانند چوب نیز حس آرامش مناسبی به مراه دارد. مواد موثر و سیستم های ساخت ساده می توانند منجر به یک نتیجه طراحی جدید شوند. از سوی دیگر استفاده از مصالح ارزان و موجود در بازار و همچنین وجود خلاقیت در روش های اجرا سبب گردیده هزینه ساخت تا میزان چشمگیری تقلیل یابد. به جز نور طبیعی که از طریق پنجره و بازشوها تامین می شود نورهای مصنوعی در مدل های مختلف نیز استفاده می شوند تا روشنایی مطلوب و میزان نور لازم را برای فضای داخلی تامین کنند.

بنابراین در دکوراسیون کلینیک پزشکی باید به رنگ ها توجه ویژه ای کرد. گیاهان یک مکمل بسیار عالی برای دکوراسیون هر فضایی هستند؛گیاهان میتوانند در طراحی مطب دندانپزشکی و سایر فضاهای درمانی مثل دکوراسیون مطب روانشناسی و اتاقهای انتظاری که احساس سرد و خشک دارند، احساس شور و نشاط و هیجان به وجود آورند.از گیاهان و گلهایتان در مطب به خوبی مراقبت کنید.ظاهر و سلامتی آنها، جایگاه مهمی از عملکرد شما را نمایان میسازد.گیاهان سالم و پررونق این پیام را انتقال میدهند که دکتر و تیم پزشکی او،افراد مراقبی هستند و به سلامت و شادابی بیماران خود نیز اهمیت میدهند.همچنین از گلها و گیاهان مصنوعی که تمایل به جذب گرد و خاک دارند پرهیز کنید.

اصول طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

نورپردازی سالن انتظار می تواند به نسبت سایر اتاق ها کمتر باشد تا حس آرامش بیشتری القا طراحی داخلی مطب روانپزشکی کند. در طراحی دندانپزشکی سالن انتظار به دو بخش تقسیم شده: یک بخش به دندانپزشکی عمومی، و بخش دیگر مربوط به ایمپلنت دندان اختصاص دارد. به همین جهت طراح مورد نظر باید آشنایی به سزایی در رابطه با فضاهای مطب های دندانپزشکی داشته باشد تا از این جهت بتواند فضای لازمی که برای یونیت دندان پزشکی مورد نیاز می باشد را در نظر بگیرد.

طراحی داخلی در مطب

گاهی نیز به جای استفاده کردن از یک تابلوی بزرگ، از تابلوهای سه تکه استفاده می کنیم که در این صورت تصویر مدنظرمون، به سه قسمت تقسیم شده و روی سه تابلو قرار می گیرد. با توجه به در نظر گرفتن چیدمان های متفاوت، می تواند فضای مطب را به یک فضای خانه تبدیل کنند و از این جهت بتواند تعامل بیشتری با مراجعهکنندگان و افرادی که به مطب مراجعه می کنند، داشته باشند. شاید برای تان این پیش آمده باشد که به درون اتاقی قدم گذارید و بعد از دقایقی احساس خوشایند همراه با امنیت و آرامش در شما ایجاد شده باشد. استفاده از رنگهای خیلی جیغ جایز نمی باشند و بهتر است رنگ هایی را انتخاب کنید که در روحیه افراد هم آرامش را به وجود بیاورد. رنگ های کرم، بژ و رنگ های پاستلی همگی رنگهای آرامی هستند که می توانند حس بهتری روی افراد بگذارند. دکتر سالی آگوستین، همچنین معتقد است که اگر ما انسان ها کمی احساس حمایت کنیم، کار ذهنی خود را به بهترین نحو ممکن انجام خواهیم داد.

از طرفی دیگر یک دختر هشت ساله تمایل بسیاری به رنگ صورتی دارد. دندانپزشکیها از جمله اماکن پر مراجعه هستند که همه افراد جامعه در سال چند باری به آنجا سر میزنند. شاید به عقیده برخی، رعایت زیبایی شناسی یک مرحله اضافی و غیرضروری و کاملا دکوری در پروژه باشد. پس یک نکته مهم این است که کفپوش مطب خیلی لیز نباشد چرا که افراد با سنین مختلف با کفش های مختلف و در شرایط آب و هوایی مختلف قرار است قدم به این مطب بگذارند و نباید با لیز خوردن یا احساس ناامنی کردن از این فضا زده شوند. در برخی از مطب های دندانپزشکی به وجود آوردن طراحی با پلان باز تاثیر بسیاری بر نگاه مخاطبین داشته و از این جهت توانسته عملکرد بالایی داشته باشد. طراحی داخلی مطب دندانپزشکی تاثیر بسیار زیادی بر رضایت مراجعه کنندگان دارد. در طراحی مطب پزشکی به جز وسایلی که در اتاق قرار می گیرد یا رنگی که به دیوار زده می شود، کفپوش نیز نقش مهمی دارد.

شما باید کاری کنید انتظار برای مراجعه کنندگانتان ارزشش را داشته باشد به طوری که گذر زمان را متوجه نشوند. قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که در این کار، اصل بر آرامش مراجعهکنندگان است و هر قدر که شما به عنوان طراح داخلی بتوانید آرامش بیشتری به آنها القا کنید، موفقیت بیشتری کسب کردهاید. وقتی بیماران ببینند که پزشک و پرسنل یک مطب به خوبی از گیاهان موجود در فضا نگهداری کرده و به سلامت آن ها اهمیت می دهند، این پیام را دریافت می کنند که سلامت آن ها نیز مورد اهمیت مواقع می شود. به کمک این سازه، چالش تقسیم بندی فضا را حل کردیم و آن را به یک ویژگی غالب که بر سقف و دیگر عناصر تاثیر می گذارد تبدیل کردیم. از آنجا که بیشتر وقت مراجعین، به نگاه کردن به سقف سپری می شود،در طراحی سقف از نهایت دقت استفاده کردیم.به لطف ارتفاع زیاد سقف اصلی، موفق شدیم با کمک یک سقف مقعر هندسی و ریتم دار،اتاق انتظار و معاینه را به طور نامحسوسی به هم وصل کنیم.

طراحی داخلی مطب روانشناسی