آشنایی با بتن های پلیمری و انواع آن بتن پژوهان

برخلاف سازه های بتنی سنتی ، بتن پلیمری نیازی به پوشش یا جوش درزهای محافظت شده از PVC ندارد. همچنین می تواند به عنوان یک دوره پوششی پیوندی برای روکش آسفالت ، برای دوام بیشتر و استحکام بیشتر بر روی یک بستر بتنی و در پارک های اسکیت استفاده شود ، زیرا سطح بسیار صاف است. اختلاط بتن پلیمری می تواند با تحهیزات مختلف از جمله همزن دستی، میکسرهای دوار و سایر تحهیزات مشابه انجام گیرد. در صورتی که از میکسر برای اختلاط بتن پلیمری استفاده می کنید توصیه می شود ابتدا پودر خشک و سنگ دانه ها را درون میکسر بریزید و سپس مایع رزین را به آن اضافه کنید.

در بین کشورهایی که از این بتن استفاده می‌کنند، کار استانداردسازی در روش‌های مختلف آزمون عمدتأ توسط ژاپن، ایالات متحده، انگلستان، آلمان و روسیه صورت گرفته است. با توجه به تنوع محصولات بدیهی است که در تمامی مراحل، کافرما نیاز به یک مشاوره فنی و تخصصی از ابتدای اجرای پروژه تا انتها دارد. این مجموعه با افتخار این مشاوره را در قالب جلسات و یا وبینار برگزار می‌نماید. به دلیل تراکم، استفاده از ابزارهای معمولی مانند مته و پرس به سختی قابل دستکاری است. عوامل تر‌کننده باعث کاهش سطحی زیرین مایع و سهولت تر‌شدگی سطوح پرکننده می‌شود. استفاده از پر کننده‌های معدنی مثل کربن، یا پودرهای فلزی، می‌توان بتن را از نظر الکتریکی رساناتر کرد.

  • در صورت استفاده از تزریق منومرهای بی فانکشنال به ضمیمه ی یک شبکه کراس لینک در منافذ ایجاد می شود در نتیجه مقاومت مکانیکی ، گرمایی و شیمیایی بطور زیادی افزایش می یابد .
  • پرکننده‌های سنگین شامل ۴ دسته قطیر‌، هماتیت‌، ایلیمنیت و باریت می‌شوند.
  • معمولاً پرکننده‌ های نرم (دانه‌ بندی ریز) برای کاهش تخلخل بتن استفاده می ‌شود.
  • از جمله مزیت هایی که بتن های پلیمری دارد می توان به مقاوم بودن در برابر عوامل مهاجم شیمیایی و سایر خورنده ها اشاره کرد.
انواع بتن پلیمری از نظر حالت مواد سازنده به دو گروه جامد و غیر جامد تقسیم می ‌شوند که در ادامه هر کدام را توضیح میدهیم. اگر معیار تخریب در این مورد را ۵/ ۰ درصد انبساط در اثر تهاجم سولفات‌ها انتخاب کنیم، بتن‌های پلیمری بسیار مقاوم‌تر بوده و حداقل ۲۰۰ درصد بهتر از بتن معمولی رفتار می‌کنند. بتن پلیمری در مواردی چون تعمیرات سریع در بزرگراههای پر ترافیک، تولید دیوارهای پیش ساخته مسلح به الیاف شیشه، تولید موزائیک های کف و لوله های جدار نازک مسلح به الیاف شیشه، مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با بتن های پلیمری و انواع آن بتن پژوهان

ممکن است توسط عوامل اکسید کننده حرارتی، پرتوهای ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و میکرو ارگانیزم ها، فاسد شوند.حلال‌های آلی مخصوص نیز، ممکن است باعث ایجاد ترک‌های کششی شوند. با انتخاب پلیمرهای مناسب و افزودن موادی به پلیمر، مثلاً مواد ضد اکسیداسیون برای جلوگیری از اکسیده شدن و مواد پایدار کننده در مقابل تشعشع برای کاهش تأثیر پرتوهای ماوراء بنفش، میتوان از بعضی خرابی‌ پلیمرها جلوگیری نمود. پژوهش کارشناسان فن‌آوری بتن، به بهبود و توسعه خواص نوع جدیدی از بتن شناخته شده به عنوان بتن پلیمری منجر شده است. بتن بطور ذاتی متخلخل است و به دلیل تخلخل ساختار ژل ماتریس سیمان، مقاومت بتن بطور طبیعی کاهش می‌یابد. بتن پلیمری ماده کامپوزیتی است که از پلیمریزاسیون انواع مونومرها ساخته شده است. به زبان ساده بتن پلیمری از اختلاط رزین پلیمری با مخلوط سنگدانه تهیه می‌شود که رزین‌ها موجب کاهش فضای خالی بین سنگدانه‌ها نیز می‌گردند و گاهأ برای پر کردن حفره‌های موجود در مخلوط سنگدانه از میکروفیلرها نیز استفاده می‌شود.

بتن پلیمری :

در نتیجه به طور معمول زمانی از پلیمرها استفاده می شود که خواص، هزینه عمل آوری و جا به جایی آن را بتوان توجیه کرد. گروه تخصصی مشاوران داریس آزما با بهره گیری از توان مهندسی و همچنین برنامه ی مدون در امر تحقیق و توسعه، همواره در جهت ارائه ی خدمات در زمینه ی بتن های خاص به پروژه های مختلف پیشگام بوده است. همچنین تولید و تهیه ی پلیمرهای لازم برای ساخت بتن های لاتکسی نیز با صرف کمترین هزینه و بالاترین بازدهی برای اهداف گوناگون، در دستور کار متخصصین این شرکت قرار داشته قالب گستر سپنتا است. لذا این شرکت آمادگی خود برای ارائه ی خدمات مشاوره و همچنین تأمین افزودنی های لازم در این خصوص را اعلام می نماید. به دلیل جمع شدگی کم، مقاومت در مقابل نفوذ مایعات گوناگون از قبیل آب و محلول های نمکی و خاصیت پیوستگی خوب با بتن های کهنه مخصوصاً برای کف سازی نازک 2/5 سانتیمتر، روکش کف پلهای بتنی، روکش های ضد زنگ، مرمت های بتنی و در وصله گذاری مناسب می باشند. انواع بتن های پلیمری حالت غیر جامد از اتصال واحدهای مونومر به یکدیگر رشته و شبکه های مولکولی سطحی و فضایی پلیمریزه شدن اتفاق می افتد که دارای وزن مولکولی بالا هستند و به آنها پلیمر می‌گویند این فرایند را پلیمریزه شدن می گویند.

نحوه ساخت بتن پلیمری چگونه است؟

کارخانه های تولیدی بتن پلیمری توصیه هایی برای ذخیره سازی ، حمل و استفاده ی ایمن را ارائه می نمایند. اگر برای اجرای آن از قالب استفاده می شود ، قالب ها باید تراوش ناپذیر و دارای پوششی برای عدم چسبندگی به هم باشند. پوشاندن قالب ها با ورق پلی اتیلنی روشی اثبات شده و موثر برای جلوگیری از اتصال بین قالب و بتن پلیمری می باشد. در کل می‌توان بتن‌های پلیمری را ترکیبی از الیاف‌های طبیعی پلیمری در اندازه دانه‌های ریز و درشت دانه‌ها دانست. فرا صنعت سیمین با هدف ارتقاء سطح خدمات در حوزه آب بندی و سیل کردن بتن و حفاظت از خوردگی فلزات شروع به کار نموده است. این شرکت جهت ارائه خدمات یکپارچه در این حوزه علاوه بر ارائه خدمات تامین تجهیزات و مصالح مورد نیاز را نیز به انجام می رساند.

. انواع پلیمرهای مصرفی در بتن:

آماده سازی بتن برای ترمیم با بتن های پلیمری مطابق با مندرجات بخش ۸ می باشد. اگر چه برخی از تولید کنندگان ابراز می کنند که از بتن پلیمری می توان برای ترمیم لبه ها نیز استفاده کرد.اگر ترمیمی با کیفیت مورد نظر باشد برش محیطی منطقه ترمیم ضروری است. مراقبت لازم برای اطمینان از خشک بودن بتن پایه ، قبل از جایدهی بتن پلیمری ضروری می باشد. پس از قرارگیری بتن پلیمری ، نیاز به اعمال این مراقبت کمتر می باشد، لذا به هر حال ، جاری شدن آب بر روی بتن قبل از توسعه ی اولیه ی مجموعه، ممکن است باعث از بین رفتن بتن پلیمری تازه گردد. بعنوان مثال، مقاومت برشی تیر های بتن مسلح، بدون در نظر گرفتن آرماتورهای برشی، تا ۶۰ درصد افزایش و مقاومت در برابر تنشهای مهاری نیز ارتقاء می یابد. بنابراین، اشباع در انتهای قطعات پیش ساخته ظرفیت باربری آنها را افزایش داده و اشباع جزئی دال عرشه پلها، مقاومت خمشی آنها را زیادتر و تغییر شکل آنها را کاهش میدهد.